Malin har arbetat som försäljnings- och marknadschef under hela sin karriär, främst inom den femstjärniga hotellbranschen, med högt tempo och stort ansvar. Malin delar med sig av de erfarenheter och den kunskap som hon har fått under alla hennes år i utlandet. Om hennes erfarenheter som försäljningschef för professionella försäljare, om möten med människor, via personlig eller telefonbaserad kontakt och många och långa relationer med kunder över hela världen. Malin ger dig en nytänkande möjlighet att tänka utanför ”boxen”, lär dig att bjuda på dig själv i en balans mellan humor, värme och proffsighet.
1. Malin, vilken är det bästa sälj strategi för produkter eller tjänster?
Man TROR på sin produkt eller tjänst, och det syns väl när man presenterar den för kunden. Han köper din trovärdighet. Om du säger att produkten är bäst på marknaden så ÄR den det. Detta är A och O. Presentationen skall sedan vara mycket professionell gjord så att du sticker ut i mängden gentemot dina konkurrenter. Använd alla knep du har, var proffsig, var rolig, gör så att kunden kommer ihåg just dig.
2. Hur säljer man sin kunskap (t. ex i en anställningsintervju) på bästa sätt?
Det allra viktigaste är att säga att man är bra på det man gör. Det är svårt för oss svenskar med Jante i bagaget, men detta är mycket viktigt. Hur skall en potentiell arbetsgivare annars veta hur bra du är. Det är viktigt att verkligen brinna för det man gör och vill göra. Blända arbetsgivaren med din personlighet och charm på alla sätt och vis.
3. Vilka är dina bästa tips om att bemöta en potential kund?
- Googla ordentligt på företaget du skall besöka så du är väl informerad vem du skall se och vad han eller hon gör.
- Ha en bra och proffsig presentation av din produkt så du sticker ut i mängden.
- Sälj dig själv, kom ihåg att kunden köper den försäljaren han eller hon gillar bäst och
- Följ upp samma dag och tacka för mötet, vilket många glömmer.